کد مطلب:277126 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

کمال الدین محمد بن طلحه شافعی
(متوفّای سال 650 هجری) كه از اجلّه علما و



[ صفحه 153]



فقهای معروف و مشهور أهل سنّت به شمار می آید، در كتاب «مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول» باب دوازدهم درباره حجّت بن الحسن حضرت مهدی (علیه السلام) می نویسد:

«ابو محمّد حسن عسكری متولّد در سال 231... منقبت و مزیّت بسیار بزرگی كه خداوند به وی اختصاص داده... این است كه مهدی (علیه السلام) از نسل او و فرزند اوست». [1] .

«ابوالقاسم محمّد بن الحسن الخالص بن علی المتوكّل بن محمّد القانع بن علی الرضا بن موسی الكاظم بن جعفر الصادق بن محمّد الباقر بن علی زین العابدین بن الحسین الزكیّ بن علی المرتضی أمیرالمؤمنین بن أبی طالب (علیهم السلام)، المهدیّ، الحجّة، الخلف الصالح المنتظر علیهم السلام ورحمة اللّه وبركاته». [2] .

و بنا به گفته شیخ سلیمان حنفی در «ینابیع المودّه»، ابن طلحه در كتاب «الدرّ المنظّم» نیز نوشته است:

«خداوند متعال را خلیفه ای است كه در آخر الزمان هنگامی كه سراسر روی زمین پر از ظلم و ستم شده باشد، ظهور می كند و آن را پر از عدل و داد می نماید و اگر حتّی بیش از یك روز از عمر دنیا باقی نمانده باشد این خلیفه زمام اُمور را به دست می گیرد. او از فرزندان فاطمه زهرا ـ رضی اللّه عنها ـ است كه دارای بینی كشیده و باریك، و دیدگانی سرمه كشیده می باشد، و برگونه راست او خالی جذّاب قرار دارد و نامش محمّد است...

این خلیفه همان امام به حقّ مهدی قائم (علیه السلام) است كه به امر خدا قیام می كند و همه مذاهب باطل را از میان می برد و جز دین خالص كه اسلام باشد باقی نمی ماند...» [3] .


[1] مطالب السؤول، ص 309 ـ 311.

[2] همان.

[3] ينابيع الموده، ج 3، ص 214، باب 68.